ANDAI perjuangan ini mudah pasti ramai yang menyertainya ANDAI perjuangan ini singkat pasti ramai yang istiqomah ANDAI perjuangan ini menjanjikan kesenangan dunia pasti ramai yang tertarik padanya tapi hakikat perjuangan bukan begitu, turun naiknya, sakit pedihnya, umpama kemanisan yang tidak terhingga - Hassan Al-Banna

Al - Furqan

Labels

Followers

01 September 2010





MB Selangor: Langat 2 hanya selepas rundingan struktur semula air selesai


Mentri Besar Tan Sri Khalid IbrahimKUALA LUMPUR, 31 Ogos — Kerajaan Selangor menegaskan ia hanya akan meneruskan projek Loji Rawatan Air Langat 2 (Langat 2) selepas perbincangan penstrukturan semula industri air dengan pemegang konsesi swasta dan agensi persekutuan diselesaikan dengan baik.

Dalam kenyataan yang dilihat mempertikaikan pengumuman Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam, Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, kerajaan negeri tidak pernah membantah projek Langat 2, tetapi mempertikaikan langkah kerajaan pusat memberi keutamaan terhadap projek tersebut.

“Kita menerima projek Langat 2, tetapi ia tidak perlu dibuat dengan terburu-buru," kata beliau dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini.

Khalid berkata buat masa sekarang kerajaan negeri mahu menyelesaikan isu penstrukturan semula indusri perkhidmatan air di Selangor.

Khalid berkata, kerajaan negeri menegaskan sekali lagi bahawa perlu memberi keutamaan penstrukturan semula industri perkhidmatan air berbanding projek Langat 2.

Menteri Besar mengulas laporan akhbar yang memetik Muhyiddin, Timbalan Perdana Menteri, yang mendakwa Khalid telah memberi persetujuannya pada mesyuarat Majlis Sumber Air Negara Kelima di Putrajaya, semalam.

Menteri Besar hairan bagaimana Muhyiddin mengulas bahawa Selangor telah memberikan izin untuk projek rawatan air Langat 2.

Oleh itu beliau menggesa agar Timbalan Perdana Menteri menahan dirinya daripada membuat andaian pada masa depan.

“Kita akan meneruskan rundingan untuk menyelesaikan isu penstrukturan semula industri perkhidmatan air yang buntu sejak tahun lalu.

"Kita mahukan perjanjian lebih baik, perkhidmatan lebih baik dan harga lebih baik untuk rakyat – itulah matlamat kami,” kata Khalid.

Muhyidddin berkata kerajaan negeri Selangor bersetuju membenarkan projek Langat 2 dilaksanakan di negeri itu, sekali gus menyelesaikan kemelut dengan kerajaan persekutuan selama ini.

Muhyiddin berkata, persetujuan berkenaan dinyatakan oleh Abdul Khalid dalam mesyuarat semalam.

Katanya, Khalid juga telah melahirkan harapan untuk menyelesaikan perkara ini secepat mungkin bagi mengelakkan krisis bekalan air melanda Selangor dan Wilayah Persekutuan.

"Isu ini tidaklah dibincangkan dengan begitu mendalam, tetapi apa yang penting semuanya telah bersetuju agar perkara ini diselesaikan dengan cara sebaik-baiknya.

"Dari apa yang kita tahu, terdapat perbezaan mengenai unjuran waktu yang diberikan berhubung waktu Selangor dan Wilayah Persekutuan akan mengalami krisis bekalan air dan kita telah bersetuju bahawa patutnya tidak ada sebarang perbezaan penilaian waktu ini," katanya.

Langat 2 membabitkan projek pembinaan terowong di Selangor untuk menyalurkan bekalan air bersih dari Pahang untuk menampung keperluan air bersih di tiga tempat iaitu Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sehingga tahun 2025.

0 comments

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails