ANDAI perjuangan ini mudah pasti ramai yang menyertainya ANDAI perjuangan ini singkat pasti ramai yang istiqomah ANDAI perjuangan ini menjanjikan kesenangan dunia pasti ramai yang tertarik padanya tapi hakikat perjuangan bukan begitu, turun naiknya, sakit pedihnya, umpama kemanisan yang tidak terhingga - Hassan Al-Banna

Al - Furqan

Labels

Followers

24 July 2009

UMNO hanya berbangga kuantiti Masjid

Adalah orang besar KAGAT yang sekarang sudah jadi Menteri yang jaga Agama mengeluh pasal ada masjid kaya lupa tanggungjawab sosial hasil sumbangan orang ramai atau institusi tertentu tetapi sebaliknya berbangga mempunyai simpanan beku di bank-bank.


Saya rasa inilah modal 'air-liur'nya semasa dia jadi penceramah bebas sewaktu masa dahulu. theMalaysianInsider.

UMNO berbangga membina ratusan Masjid di Kelantan dan ribuan Masjid di seluruh negara. Apabila membina masjid semata-mata bertujuan untuk mensyiarnya sahaja tetapi menolak syariatnya, maka inilah yang terjadi.

Menteri yang jaga Agama itu juga menyarankan, "Program yang dilaksanakan tidak hanya perlu menumpukan kepada yang berteraskan keagamaan tetapi perlu juga merangkumi program yang mempunyai nilai keduniaan,".

Inilah hasil pemikiran sekular. Mana mungkin program yang mempunyai nilai keduniaan dipisahkan dengan program keagamaan. Bukankah dunia itu jambatan ke akhirat? Bukankah hal-hal dunia di kawal oleh akhirat (syariat)?

Bagaimana dana masjid hendak digunakan sedangkan banyak kekangan dari UMNO. Program keilmuan disekat. Kebebasan menyampaikan khutbah dibendung sehingga wujud teks khutbah yang 'lapuk' sehingga remaja merasakan keintelektualan mereka disekat, sehingga membuat warga mas tertidur 'khusyuk' mendengar khutbah yang teksnya disediakan oleh 'pakar-pakar' dari jabatan agama selain daripada negeri-negeri yang diperintah oleh Pakatan Rakyat.

UMNO hanya berbangga kuanti masjid. Bagaimana kualitinya? Mengimarahnya tanggunjawab siapa?

0 comments

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails