ANDAI perjuangan ini mudah pasti ramai yang menyertainya ANDAI perjuangan ini singkat pasti ramai yang istiqomah ANDAI perjuangan ini menjanjikan kesenangan dunia pasti ramai yang tertarik padanya tapi hakikat perjuangan bukan begitu, turun naiknya, sakit pedihnya, umpama kemanisan yang tidak terhingga - Hassan Al-Banna

Al - Furqan

Labels

Followers

22 June 2009

Umno makin goyah bila kerisnya dah sumbing


Impian Umno untuk bertapak semula di Manek Urai nampaknya semakin samar, apabila lautan manusia memenuhi padang Majlis Daerah Dabong di Laloh malam tadi bagi mengikuti ceramah tokoh utama Pakatan Rakyat.

Ternyata kehadiran Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat, Ketua Umum KeADILan, Dato' Seri Anwar Ibrahim dan ahli parlimen Kepong, Dr Tan Seng Giaw menarik perhatian pengundi di Manek Urai.

Ceramah perdana malam tadi dianggap rapat umum pertama Pakatan Rakyat dalam skala lebih besar bagi mempertahankan Dun Manek Urai pada pilihan raya kecil 14 Julai ini.

Kehadiran orang ramai itu juga memperlihatkan gelombang Mac 2008 belum surut lagi biar pun Umno cuba melontar isu kerajaan perpaduan dengan PAS, semata-mata memecah belah ikatan Pakatan Rakyat.Image

Namun malam tadi rakyat di Manek Urai mendengar sendiri komitmen memperkukuhkan Pakatan Rakyat yang diilafazkan pemimpin utama PAS, KeADIlan dan DAP.

Anggota parlimen Kepong berharap pengundi di kawasan tersebut memperbetulkan banyak kesilapan yang dilakukan pemimpin kerajaan Umno dan Barisan Nasional (BN) melalui kertas undi pada 14 Julai ini.

"Kali ini rakyat di Manek Urai diberi tanggungjawab bagi memperbetulkan semula kepincangan kerajaan BN sekarang melalui kertas undi.

"Cuba adik kakak bayangkan duit rakyat sehingga RM12 bilion digunakan bagi membangunkan Zon Bebas Pelabuhan Kelang yang menjadi skandal besar negara sekarang.

Image"Duit sebanyak itu kalau dibawa ke sini sudah tentu dapat membantu penduduk dan mereka tidak perlu lagi keluar menoreh getah bagi mencari rezeki," katanya mencuit hati orang ramai yang hadir.

Anwar menempelak pemimpin Umno yang cuba menyembunyikan sikap rakus pemimpin mereka 'mengadaikan' tanah kerajaan kepada beberapa tauke Cina termasuk di Genting Highlands, Bukit Tinggi, Pulau Tioman dan Pulau Redang.

Sebaliknya kata beliau langkah yang dilakukan kerajaan Pakatan Rakyat di Perak sebelum ini memberi tanah kepada penduduk Cina yang miskin dipertikaikan pemimpin Umno.

Menurutnya tanah-tanah yang diberi kerajaan Pakatan di negeri terbabit kepada rakyat yang miskin bagi mengubah taraf kehidupan mereka.

"Mengapa pemimpin Umno membantah tindakan dilakukan kerajaan Pakatan memberi tanah kepada penduduk miskin, sedangkan mereka berdiam diri apabila kerajaan BN memberi tanah kepada tauket yang kaya raya.

"Orang Cina yang tanam sayur yang miskin diberi lot tanah oleh kerajaan Pakatan, pemimpin Umno tidak boleh terima, sedangkan tanah seluas bukit diberi kepada seorang tauke judi disenyapkan begitu sahaja," katanya.

Oleh itu kata beliau tiada sebab Pakatan Rakyat berunding dengan Umno bagi membentuk kerajaan perpaduan.

"Umno kena dihumbangkan terlebih dahulu sebelum keadilan Islam dapat ditegakkan di negara ini. Selagi ada Umno usaha ke arah itu sukar dilakukan," ujarnya.

Tuan Guru Nik Abdul Aziz berkata, pemimpin Umno seperti bukan anak jantan apabila kelihatan susah hati apabila cadangan kerajaan perpaduan Imageditolaknya.

"Janganlah kita tunjuk lagak sudah seperti kebuluran apabila cadangan kerajaan tidak diterima PAS. Mengapa nampak susah hati sangat.

"Pemimpin Umno nampak macam kebuluran sekarang sehingga orang beri nasi dingin pun mereka sanggup makan. Sayur yang diberi tak sedap pun mereka sanggup makan," katanya.

Beliau yang juga Menteri Besar Kelantan berkata, pemimpin PAS tidak mudah lupa sejarah lampau ditolak keluar dari Perikatan ketika Umno nampak berminat sangat membincangkan isu kerajaan perpaduan sekarang.

Malah katanya, Umno secara jelas seperti mengajar ajaran sesat apabila cuba mengasingkan agama dan politik.

0 comments

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails