ANDAI perjuangan ini mudah pasti ramai yang menyertainya ANDAI perjuangan ini singkat pasti ramai yang istiqomah ANDAI perjuangan ini menjanjikan kesenangan dunia pasti ramai yang tertarik padanya tapi hakikat perjuangan bukan begitu, turun naiknya, sakit pedihnya, umpama kemanisan yang tidak terhingga - Hassan Al-Banna

Al - Furqan

Labels

Followers

01 April 2011

Adun Lenggeng dipenjara tiga tahun


Harakahdaily

SEREMBAN, 1 April: Adun Lenggeng, Negeri Sembilan, Mustafa Salim telah dijatuhkan hukuman penjara selama tiga tahun oleh Mahkamah Sesyen hari ini kerana kesalahan rasuah.

Beliau didapati bersalah menerima rasuah sebanyak RM2,000 dari seorang kontraktor untuk menyelesaikan isu perlombongan pasir lebih dua tahun lalu.

Selain itu, hakim Amran Jantan juga memerintahkan Mustafa membayar denda sebanyak RM20,000 atas kesalahan itu.

Mahkamah sebelum ini, iaitu 3 Mac lalu telah mendapati Mustafa, 51, bersalah atas dakwaan itu.

Peguam beliau telah memohon untuk menangguhkan pelaksanaan hukuman itu sehinggalah rayuan dibuat.

Hakim mengarahkan agar jaminan RM10,000 dikenakan ke atas Adun Umno itu.

Mustafa didakwa dibawah Seksyen 10(a)(aa) apabila pada 30 Ogos 2008 secara rasuah meminta suapan sebanyak RM2,000 daripada individu yang sama (Manimaran a/l Marumuthu) sebagai dorongan untuk mengeluarkan surat sokongan bagi mendapatkan permit menjual pasir dan tidak akan mengambil tindakan sekiranya menjual pasir tanpa permit.

Bayar imam

Pada 24 Februari lalu, Mahkamah Sesyen Seremban mengarahkan Adun Lenggeng, Mustafa Salim membayar sebanyak RM18,000 kepada seorang imam masjid ekoran tindakannya mengeluarkan satu surat yang dikira bersifat fitnah.

Dalam perbicaraan yang ditetapkan hari itu, Adun Lenggeng tersebut dengan tanpa pengakuan liabiliti bersetuju membayar imam tersebut.

Pada 12 September 2008 imam tersebut Sungai Machang Hilir, Haji Baharudin Jalu memfailkan saman fitnah ke atas Adun berkenaan atas dakwaan memfitnah beliau melalui surat Adun tersebut kepada pegawai agama Islam, pejabat Agama Islam daerah Seremban bertarikh 16 Juali 2007.

Surat itu juga disalinkan kepada Menteri Besar Negeri Sembilan, mantan Adun lenggeng dan Setiausaha JKKK Kampung Sungai Machang.

Dalam surat tersebut antara lain Adun lenggeng tersebut menulis:

"Saya difahamkan bahawa Haji Baharudin bin Jalu yang merupakan imam (ketua pakatan pemecah masyarakat kampung)...

"Di kesempatan ini Haji Baharudin Jalu sebagai manusia rakus dan bodoh sombong bertindak melulu untuk mencapai matlamat nafsu dia terutama kewangan."

0 comments

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails