ANDAI perjuangan ini mudah pasti ramai yang menyertainya ANDAI perjuangan ini singkat pasti ramai yang istiqomah ANDAI perjuangan ini menjanjikan kesenangan dunia pasti ramai yang tertarik padanya tapi hakikat perjuangan bukan begitu, turun naiknya, sakit pedihnya, umpama kemanisan yang tidak terhingga - Hassan Al-Banna

Al - Furqan

Labels

Followers

21 August 2009

ISLAM PAS VS ISLAM UMNO

http://sloone3.files.wordpress.com/2008/07/umno-pas.jpg

Bila TG Nik Aziz menyebut Islam cara UMNO tidak masuk syurga, maka riuhlah akhbar-akhbar media perdana memainkan isu itu. Menurut TG Nik Aziz dia tidak bermaksud sebegitu seperti yang dilaporkan oleh media tempatan. Apa yang dimaksudkannya ialah memisahkan iman dan Islam dalam UMNO yang sedang berlaku sekarang ini. TG Nik Aziz bukanlah orang yang menentukan seseorang itu masuk syurga atau tidak. Hanya Nabi Muhammad SAW yang pernah menjamin sepuluh orang sahabatnya masuk syurga.

2. Apa yang penulis faham dari isu ini ialah perbezaan Islam cara UMNO dan Islam cara PAS. Perlembagaan Persekutuan menyebutkan Islam adalah agama rasmi negara. Inilah yang menjadi pegangan UMNO. Islam sekadar agama rasmi. Ini dapat kita lihat dalam majlis-majlis anjuran UMNO, akan ada doa dibacakan oleh ustaz-uztaz UMNO dan lain-lain upacara yang melibatkan agama Islam seperti upacara pengebumian dan sebagainya. Selain dari itu UMNO juga mengambil Islam dari segi yang menguntungkan umpama zakat, tanah wakaf, masjid yang perlu dikawal, Pusat Islam, Universiti Islam, Mahkamah Syariah yang terletak di bawah perlembagaan negara dan sebagainya yang merupakan unsur-unsur luaran Islam itu sendiri.

3. UMNO tidak akan bercakap soal pemerintahan Islam, hukum Jenayah Islam, Hukum Hudud, syarat-syarat pimpinan dalam Islam, keadilan Islam, agihan ekonomi menurut Islam dan segala aspek hidup ini yang mana semuanya ada sentuhan Islam, atau penyelesaian secara Islam.

4.Ini bebrebza dengan orang PAS. Mereka melihat Islam itu sebagai satu sistem hidup yang mencakup segala aspek kehidupan itu sendiri. Islam sendiri menegaskan bahawa sistem hidup Islam tidak akan dapat dilihat seara sempurna, melainkan dengan mengamalkan Islam itu sepenuhnya, beramal dan beriman dengannya. Atau seperti yang dijelaskan oleh ulama-ulama Islam, Syed Qutb misalnya, AlQuran itu tidak bermakna apa-apa jika dilihat sebagai teks-teks agama. Sebaliknya perlu ada orang yang mengimaninya, mempraktikkannya dan merealisasikannya dalam kehidupan itu sendiri. Sebab itu Nabi tidak memberikan pidato-pidato, atau gagasan falsafah hidup, sebaliknya baginda membentuk manusia-manusia, para sahabat yang mengimani AlQuran dan mempraktikkannya. Orang melihat para sahabat Nabi umpama AlQuran atau Islam itu sendiri. Mereka adalah contoh dari generasi AlQuran yang pernah dicatat dalam sejarah, yang tidak wujud lagi di zaman ini. Namun semangat dan cara hidup Islam masih boleh dipraktikkan di setiap tempat dan di sepanjang zaman. Inilah di antara ciri keistimewaan Islam dan inilah yang cuba dipraktikkan oleh PAS.

5. Sebaliknya UMNO cuba memisahkan Islam itu dari pemerintahan, dari kerajaan. Islam hanyalah upacara-pacara rasmi. Islam tiada kaitan dengan pemerintahan. Din dan Daulah, atau Islam dan kerajaan adalah dua hal yang berbeza. Sebenarnya inilah fahaman yang ditabur oleh penjajah untuk memisahkan Islam dari umatnya, supaya hilang kekuatan mereka, dan tidak lagi memimpin dunia seperti suatu masa dahulu, dari zaman Nabi hinggalah ke Kerajaan Othmaniah di Turki yang ditumbangkan oleh talibarut Barat,Mustafa Kamal Attartuk. Apa yang diamalkan oleh UMNO ini adalah sebahagian dari fahamam sekularisme itu sendiri yang ternyata ditolak oleh Islam. Sebab itu Islam cara begini tidak akan masuk syurga seperti yang diitekankan oleh TG Nik Aziz itu.

6. Meskipun Majlis Fatwa turut campur misalnya, tetapi Majlis Fatwa itu sendiri dikuasai oleh UMNO. Pengerusinya Dr. Abdul Shukor Harun adalah ulama UMNO dan bekas pensyarah UKM. Begitu juga dengan Mufti Perak yang tidak konsisten pendiriannya terhadap sesuatu isu, terutama yang membabitkan parti pemerintah. Dengan begitu tidak hairanlah mengapa TG Nik Aziz mengatakan tidak akan masuk syurga jika beriman dengan cara UMNO. Mengambil sebahagian dari Islam da menolak sebahagian yang lain akan menyebabkan terbatalnya Islam seseorang itu. Hal ini boleh dirujuk dalam kitab-kitab Fiqh atau tulisan para ulama Haraki masa kini seperti Ustaz Said Hawa,Sheikh Yusoff AlQhardawi, AlMaududi, Fathi Yakan dan sebagainya yang mana tulisan-tulisan mereka sudah banyak diterjemahkan dan membanjiri pasaran buku negara.

7. Apa yang dipolemikkan sekarang oleh UMNO mungkin ada kaitannya dengan PRK Permatang Pasir. Namun mempolitikkan perkara-perkara seperti ini boleh membatalkan Islam dan Iman seseorang. Rasanya adalah lebih dibincangkan isu lain yang tidak memudharatkan akidah umat Islam di negara ini. Banyak lagi soal lain yang boleh dijadikan modal untuk berpolitik. Jangan rosakkan susu sebelanga kerana nila setitik.

AlKundangi,
http://alkundangi.blogspot.com

0 comments

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails